Kommande provningar

10/5 Tastemaster, Fraudsien







Är någon sugen att komma som gästprovare så anmäl gärna er intresse på "konässören"































fredag 28 januari 2011

Krönika år 2010 Del 2

DEL 2

I min första krönika så summerade jag en hel del av vårt föregående år. I denna delen tänker jag att se tillbaka en del men även framåt.

Jag kommer ihåg (jo det gör jag faktiskt) ända tillbaka till 1999 nå’n gång så började jag Peter, Jimmy O Hasse att tjöta när vi träffades på ”Lorden” att ”faan vi borde bilda en whiskyklubb eller nå’tt. Sagt och gjort 2001 så var det klappat och klart (snabba ryck).

Första provningen var hemma hos mig med ovan nämnda medlemmar plus Fraude och Loffe, detta var alltså starten på ett litet oansenligt sällskap som än håller på i dag plus gästprovare. Detta tycker jag är fantastiskt kul. På vår väg har vi naturligtvis haft enormt kul med en del klassiska kommentarer. Jag kommer ihåg en provning i ”Maltes” barndom då vi alla var löjligt förtjusta i rökig whisky och framförallt Lagavulin och Laphroaig stod väldigt högt i kurs hos oss alla.
Vi alltid kör med blindtest eftersom det är mest rättvist , så fick vi också en odödlig kommentar på vår kära Lagavulin då den fick omdömet att ”spritsmaken slår igenom” ja jävlar vad vi har skrattat åt denna och gör så fortfarande.

Jag själv är inte ett dugg sämre. En gång när vi skulle ha provning så dök det upp en ”Caol Ila 18 år” och den hade jag själv haft hemma i ca: 3 månader innan provningen och följdaktigen sippat på den ett antal gånger men ändå går jag tokbom på den, så jävla duktig är man.

Det finns mycket mer än så här att förtälja om ”Maltes” det kan våra vänner och gästprovare intyga. Jag hoppas och tror att vi ska finnas till ett bra tag till och utforska whiskyn’s underbara värld en lång tid framöver. En god nyhet är att dom gamla irländarna är på väg in tillbaka i whiskyvärlden och dom är faktiskt duktiga på Malt. Jag tror också att vårt nya upplägg kommer att leda oss till högre höjder vad det gäller smakupplevelser och trevliga stunder tillsammans.

Ett tips inför vår nästa provning!!

Öva på fonetik

Slainte fellows

Inga kommentarer: